Joost Zwagerman Essayprijs

Vanaf 2018 wordt op 18 november, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015) de Joost Zwagerman Essayprijs uitgereikt. De prijs is bedoeld voor ‘aanstormend talent’ en is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, in samenspraak met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

2021 Gezocht: getalenteerde essayisten

Op 18 november aanstaande, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015), zal de vierde Joost Zwagerman Essayprijs worden uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, uitgevoerd in samenwerking met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

De prijs van € 7.500 is bedoeld voor ‘aanstormend talent’: schrijvers die nog geen essay in boekvorm hebben gepubliceerd en geen vaste positie hebben in de media. De inzendingstermijn sluit op 31 juli 2021.

Voor meer informatie, bezoek de website van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde.

2020

Anouk Kootstra is de winnaar van de Joost Zwagerman Essayprijs 2020. Lees hier het winnende essay ‘Een jas die past’ .

De zes genomineerde talenten voor 2020 waren:

2019

Jolanda van Benthem is de winnaar van de Joost Zwagerman Essayprijs 2019. Lees hier het winnende essay ‘Een te strak gespannen draad’.

De vijf genomineerde talenten voor 2019 waren:

2018

Jilt Jorritsma is de winnaar van de eerste Joost Zwagerman Essayprijs. Lees hier het winnende essay ‘Onthoofd’.

De zeven genomineerde talenten voor 2018 waren:

• Yousra Benfquih, ‘Over de serendipiteit van bananenbrood en sterrenstof’
  • Sjoerd van Hoorn, ‘De terugkeer van de kitsch’
  • Jilt Jorritsma, ‘Onthoofd’ (winnaar 2018)
  • Nicole Kaandorp, ‘Ik had eens twee meisjes’
  • Ianthe Mosselman, ‘Het einde van de brief’