Joost Zwagerman Essayprijs

Vanaf 2018 wordt op 18 november, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015) de Joost Zwagerman Essayprijs uitgereikt. De prijs is bedoeld voor ‘aanstormend talent’ en is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, in samenspraak met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

Gezocht: getalenteerde essayisten

Op 18 november aanstaande, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963–2015), zal de Joost Zwagerman Essayprijs worden uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, uitgevoerd in samenwerking met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

De prijs van € 7500 is bedoeld voor ‘aanstormend talent’: schrijvers die nog geen essay in boekvorm hebben gepubliceerd en geen vaste positie hebben in de media.

Het onderwerp van het essay – één inzending per persoon – is geheel vrij, de aanpak ook. Wetenschappelijke artikelen, onderzoeksverslagen en scripties worden niet als essays beschouwd, verhalend proza evenmin. Het maximum aantal woorden is 3000. Het essay moet onder eigen naam geschreven zijn, in het Nederlands. Zie voor het reglement www.mdnl.nl

De inzendingstermijn sluit op 31 juli 2019. De jury – Barber van de Pol, Manon Uphoff, Merlijn Olnon en Aleid Truijens (voorzitter) – kiest zes essays die in aanmerking komen voor de prijs en maakt deze shortlist zes weken voor de uitreiking bekend. De genomineerde essays zullen online worden gepubliceerd op www.mdnl.nl. Vervolgens kiest de jury één winnaar. De jury zal zich inspannen om het winnende essay geplaatst te krijgen in een toonaangevend medium.

Inzendingen kunnen worden gemaild, als word-document of pdf, naar joostzwagermanessayprijs@gmail.com. Belangrijk: zet uw eigen naam in de bestandsnaam én in het document zelf.

2018

Jilt Jorritsma is de winnaar van de eerste Joost Zwagerman Essayprijs. Lees hier het winnende essay ‘Onthoofd’.

De zeven genomineerde talenten voor 2018 waren:

• Yousra Benfquih, ‘Over de serendipiteit van bananenbrood en sterrenstof’
  • Sjoerd van Hoorn, ‘De terugkeer van de kitsch’
  • Jilt Jorritsma, ‘Onthoofd’ (winnaar)
  • Nicole Kaandorp, ‘Ik had eens twee meisjes’
  • Ianthe Mosselman, ‘Het einde van de brief’
  • Max Urai, ‘Stickin’ it to the man – Lessen van activistisch Nederland’
  • Hannah de Vries, ‘Het kermen van de bomen’

Klik hier voor meer informatie.